Blåsbortdager i Makarska

Fredag våknet vi til vind. Ikke bare litt vind. Selv om jeg ikke vet nøyaktig hvor mange meter i sekundet vinden herjet, kan jeg tenke meg at det var i kategorien kuling. Vi startet likevel dagen optimistisk med en tur ned til stranden - med badetøy med. P1020384Men der blåste det så fælt at der vi ikke var i le for vinden, ble vi nesten feiet av veien. Som ektefødt Jærbu, syntes jeg det var noe hjemlig (og faktisk litt hyggelig) over det hele. Jentene hadde nok ikke helt den samme oppfatningen...P1020415

En ting som undret meg - selv om det er naturlig siden det her er fralandsvind - er at det ikke var noen høye bølger som veltet inn over land. Sjøen var forbausende rolig. På Jæren ville bølgene slått høyt innover stranden i slik vind, men her var det bare så vidt vannet kruset seg i strandkanten. Lenger ute kunne vi se små, hvite skumtopper. Selv om det blåste godt, var temperaturen helt ok, så jeg fikk lokket med meg jentene uti for en liten dukkert før vi gikk opp til leiligheten igjen. P1020416Hva gjøre en når en har stygt være på ferie? Shopping selvfølgelig! Dermed ble det tur til Makarska. Der tente vi at vi sikkert fant et shoppingsenter vi kunne tilbringe litt tid i. Vi klarte å finne en betjent parkeringsplass. Bilene stod som sild i tønne, men godt dirigert på plass gikk det bra 🙂 Vi kom oss ned til sentrum, men ikke særlig lenge før de første dråpene kom feiende med vinden. Himmelen var faretruende mørk, så her var det bare å komme seg i hus. Vi sprang inn på første og beste restaurant, akkurat i tide før styrtbygen kom dettende ned. Vi kom til rett sted! God mat, hyggelig betjening, og menyen på NORSK!!

Vi hadde bare så vidt fått baken på stolen før kelneren kom med disse fire småbollene og brød. En slags krydret leverpostei som en liten appetittvekker. P1020426Jeg syntes det var så festlig med Rumpestek på menyen, at det måtte jeg teste ut 🙂P1020427All maten vi fikk der var nydelig! Prisene var noe høye, men vi fikk valuta for pengene. P1020429Etter et langt og godt måltid, hadde vinden stilnet av igjen og vi kunne bevege oss utendørs. Vi fant et lite kjøpesenter, men det var ikke noe særlig av interesse for oss der. Vi tuslet ut i vinden igjen og opp til bilen. På veg tilbake til Tuzepi stoppet vi på et større kjøpesenter ved hovedvegen for å kjøpe med oss litt mat. Der klarte vi å drøye tiden med litt kikking. Da vi skulle gå igjen regnet det "Cats and dogs." Det uttrykket lærte jeg på barneskolen. Når det regner veldig, veldig mye, sier engelskmennene: "It`s raining cats and dogs," og det gjorde det da. Vi kunne ikke vente i det uendelige, så til sist spurtet vi avsted.

Da vi omsider stod i leiligheten igjen dryppet det av oss alle sammen 🙂 Det ble ikke flere turer ut den dagen! Litt senere på kvelden begynte det å lyne også. Det var heldigvis så langt borte at vi ikke kunne høre tordenbraket, men det blinket nesten sammenhengende der ute i havet i flere timer.

Yr lovet bedre vær til i dag. Noe overskyet på formiddagen, men lettere og varmere utover dagen. Dermed planla vi en tur opp i fjellet Biokovo. En times kjøring på smale og bratte veger og en liten times tur til fots til et spektakulært utsiktspunkt.

Men slik ble det ikke! Da vi våknet i dagmorgens blåste det fremdeles godt. Faktisk mer enn godt! En tur til Split ble planlagt. Der var det i alle fall store senter vi kunne gå på. Men vi hadde ikke før kommet ut på vegen før vi stod nesten bom stille. Vi gadd ikke snegle lenger enn til Makarska. Vi hadde ikke fått sett noe særlig i går, så med vind, men uten regn, tenkte vi at det kunne være hyggelig å være der også.

Samme parkeringsplass ble funnet, og vi vandret glad av sted. Noe av det første jeg fant som fanget MIN interesse, var en frisørsalong. Litt spontant bestemte jeg meg for å stripe og klippe håret. Jeg fikk en silikonlue på hodet som hårstråene ble plukket ut av. Rene piggsvinet 🙂P1020462På med folien, og tid for å vente...

P1020463Og slik ble resultatet 🙂 LItt lysere og sommerligere... Klipp 150Kn og striper 200Kn. Altså 350Kn + ca 25% for å rekne om til KR - med andre ord litt under 450kroner!! Supert.

P1020466 En god kopp kakao gjorde godt etterpå. Akkurat passe sterk og passe varm 🙂P1020467Jentene klarte å finne en plass der de kunne få gjort noe DE ønsket, nemlig Manikyr. Legg merke til skiltet på døren 🙂 P1020586 P1020582 P1020629Mens jentene var til "behandling," tok jeg meg en fotosafari-tur. Her er litt av resultatet fra den: Først en vandring langs strandromenaden og ut på moloen. Det lå mange turistbåter av denne typen her. Jeg våget ikke å stanse ved skiltene for å se hvor de gikk hen, for da vill jeg nok ikke kommet derifra uten å blitt påtvunget billetter. Men båtene var store og flotte, og sikkert verdt å bli med. P1020478 Det var også andre mindre og festlige båter...P1020485 ...og store lukseriøse yachter. P1020477Her kan du se moloen som strekker seg ut som en lang tarm i bukta inn mot byen.P1020502 P1020522 I fjellet - på andre siden av moloen, lå denne bargrotten. P1020503 Byen ligger vakkert til med det blåe havet i front, og de kneisende fjellene bak.P1020495 Et lite bølgeskvulp mot land. P1020513Ikke mange steder en støter på telefonkiosker lenger, men her i byen så jeg flere av denne typen, - med bruk av kort, ikke mynter.P1020532Det er alltid detaljene som er spennende i en by, og noe av det jeg liker å se på er dører og vinduer. Her var det trelemmer eller jerngitter utpå de aller fleste vindu. Og gammelt og nytt side ved side.P1020605 P1020577P1020533Veldig mange dører hadde også innrammet av et jerngitter. Der var dermed lett å se hvilke butikker som var åpne og hvem som var stengt. P1020539 P1020567 P1020601 P1020602 P1020607Jeg er litt tvilsom til at det elektriske systemet her hadde blitt godkjent i Norge. P1020589 P1020596 P1020603Og alle hus hadde balkonger eller rekkverk av smijern. De fleste i friske farger og med fine detaljer.P1020555 P1020572 P1020576 P1020540 P1020534Her er noen av husene jeg passerte passerte på vandringen min. Typiske hus. Veldig mange murt med synlig stein...P1020546 ...men også mange med glatte fasader malt i friske farger. P1020545 Dette vesle huset lå inneklemt mellom to hotell.P1020527Så var det tid for mat igjen. Denne gangen havnet vi på en strandrestaurant. Akkurat dette bildet har jeg lånt fra hjemmesiden deres. Den finner du her.bo Vi fikk oss en skikkelig lunchmeny med disse hamburgerne. Ikke noe McDonalds dette her! Skikkelig kjøtt og bacon - til 58Kn - inklusiv et glass Cola. Rimelig og godt.P1020632Jentene valgte pasta med kylling. Den var også god. Nydelig mat til en rimelig penge...P1020635...og fin utsikt over stranden. Trærne vitner om at det ikke var første gang det blåste godt der! Ikke mange uti vannet, og heller ikke så mange på stranden. Forståelig nok i denne vinden.P1020621 I denne delen av byen lå det et helt hav av småboder. Flere gater med fylt med slikt som alle synes er gøy å se på men som en ikke kjøper. Etter å ha sett hva som var i tre boder, visste en dessuten hva som var i resten for det var likt over alt. Til og med jentene klarte å gå lei 🙂P1020667 P1020672 P1020666 P1020663 P1020657 P1020649Ved utgangen til området var det også et sted med forskjellige karuseller hvor småbarnsfamilier kunne leke seg litt...P1020674... og bli fristet av det søte liv 🙂P1020675Jentene og jeg fikk oss en lang strandpromenade i ettermiddag/kveld her i Tuzepi. Føler meg litt egoistisk som koser meg med vindkastene og at temperaturen er under 20 grader... Får virkelig håpe at vi får litt sydenopplevelse her de neste dagene.